Van Oord DMC

2013 terug bij Van Oord

De wervingsbehoefte van Van Oord is de afgelopen 5 jaar door de aangepaste dienstverlening van Van Oord gewijzigd. Ging het in 2007 en 2008 nog grotendeels over Baggeren en Offshore Olie & Gas projecten, nu is de dienstverlening breder met een toename van Offshore Wind Projecten in Europa en het aanleggen van snel- en vaarwegen in Nederland. Om deze reden en vanwege de aanhoudende krapte voor goed technisch opgeleid personeel en het belang van sociale media wil Van Oord de strategie voor arbeidscommunicatie opnieuw ‘tegen het licht’ houden.

Medewerkers Van Oord leveren belangrijke input

Belangrijk ingrediënt voor de aangepaste arbeidsmarktcommunicatie is de input van verschillende medewerkers van Van Oord. Hoe is het voor hun om te werken bij Van Oord? Waarom hebben ze voor Van Oord gekozen? Waarom blijven ze? De input verkregen uit individuele interviews en groepsgesprekken is gebruikt om de pullfactoren van Van Oord naar boven te halen. En deze pullfactoren zijn de basis voor een nieuwe arbeidsmarktbenadering. Op basis van onderzoek en de input van de medewerkers is een notitie geschreven die richting geeft aan de centrale boodschap van de werkgever Van Oord. Met behulp van een extern bureau is deze creatief vertaald in een on- en offline wervingsconcept. Momenteel zijn we druk bezig met de realisatie van verschillende communicatie-uitingen waaronder advertenties, beursmateriaal en online wervingsmiddelen.

2007/2008

In 2007/2008 had mijn opdracht veel verschillende aspecten. 11 maanden van Abcoude naar Rotterdam om de arbeidsmarktcommunicatie (AMC) op de kaart te zetten. Van Oord voorzag door de schaarste in bepaalde beroepsgroepen een wervingsprobleem. Op dat moment, februari 2007, stonden er 180 vacatures open. Dat was ook in eerste instantie de opdracht: ondersteun ons bij het invullen van 180 vacatures.

Het merk ‘werken bij Van Oord’

Er bleek geen eenduidige corporate uitstraling aanwezig, het merk werken bij Van Oord bestond niet en iedere personeelsadviseur was afzonderlijk van elkaar aan de slag om de vacatures in te vullen. AMC was geen aandachtsgebied op de afdeling communicatie. De personeels- en de communicatiemanager wilden een samenwerking starten:
1. om een betere samenwerking op het gebied van AMC te realiseren;
2. effectiever te werven;
3. en met één gezicht naar buiten te kunnen treden.

Met de winkel open…

Op korte termijn waren we gericht op het invullen van de vacatures door allerlei wervingsprojecten te starten. Parallel zijn we het traject aangegaan om het werkgeverschap van Van Oord op langere termijn vorm te geven en te implementeren. Dus terwijl de winkel open bleef zijn we gestart een basis te leggen voor een effectieve arbeidsmarktcommunicatie.

Werkgeverschap Van Oord is een merk

Na 11 maanden nam ik afscheid. Arbeidsmarktcommunicatie was een onderdeel van de dienstverlening van de afdeling Communicatie geworden. Er is een nul-meting gedaan mbt het werkgeverschap bij de voor Van Oord belangrijke doelgroepen. Daarnaast was het bedrijf meer doordrongen van het belang dat het werkgeverschap van Van Oord een merk is wat gevoed moet worden en wat uitgedragen wordt door de eigen medewerkers.

Aanpakken, nuchterheid en drive

De cultuur bij Van Oord is er eentje van aanpakken, nuchterheid en drive en daar voel ik me in thuis. Bovenal ben ik trots op wat we daar hebben neergezet. Arbeidsmarktcommunicatie stond op de kaart!

Reacties zijn gesloten.