Na kennismaking kreeg opdracht andere invulling
In 2008 heb ik grotendeels gewerkt aan de reorganisatie van de afdeling Communicatie bij het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Inmiddels is dit stadsdeel sinds 2010 onderdeel van Stadsdeel Oost. Oorspronkelijk was er extra capaciteit nodig op de afdeling op verschillende communicatiegebieden. Er liepen drie uitvragen voor tijdelijke ondersteuning. Echter na mijn kennismakingsgesprek met mijn beide opdrachtgevers is er toch een andere invulling aan gegeven.
Vraag en aanbod moesten beter op elkaar aansluiten
De dienstverlening van de afdeling voldeed niet aan de vraag vanuit de het stadsdeel (de sectoren), de zittende communicatiemedewerkers en adviseurs werden overvraagd en enkele specialismen waren niet voldoende geborgd. Samen met het hoofd van de afdeling en de medewerkers zijn eerst de ontbrekende specialismen binnengehaald om zo beter te kunnen voldoen aan de vraag. Daarnaast zijn we het proces gestart om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten. Met als doel dat de afdeling beter kon voldoen aan de vraag vanuit het stadsdeel, maar vooral ook dat de mensen op de afdeling met meer plezier en overtuiging hun werk konden doen.
Gedragen dienstverleningsconcept
Het was een heel lastig proces omdat de werkdruk onverminderd hoog bleef en dat er binnen het stadsdeel, zoals binnen zoveel overheidsinstanties, veel verschillende belangen speelden. We zijn geslaagd in die zin dat er na een paar maanden een gedragen dienstverleningsconcept lag waar het bestuur positief op heeft gereageerd en dat er meer blije medewerkers op de afdeling werkten. Door het aanpassen van werkprocessen en nieuwe afspraken kon de afdeling effectiever werken en hadden zij een beter antwoord op de vraag van de organisatie. De afdeling was ook gegroeid van circa 8 naar 15 mensen (incl. tijdelijke contracten). Helaas is het concept na aanname gesneuveld door een grote bezuinigingsronde.
Op persoonsniveau veel bereikt
Na mijn vertrek zijn er slechts onderdelen van het plan geïmplementeerd. Hoewel jammer, weet ik dat het erbij hoort en is het een zeer leerzame periode geweest. En er zijn successen geboekt in een hele knellende situatie. En er is op persoonsniveau veel bereikt. Een aantal mensen binnen de afdeling hebben in deze situatie de kans gekregen en gepakt om te groeien en ik ben blij dat ik daar een bijdrage aan heb mogen leveren.