Bewonerscommunicatie Ymere Haarlem

Vanaf het begin

Eén van mijn eerste opdrachten als zelfstandige communicatieprofessional was een zwangerschapsverlofvervanging bij wooncorporatie Woonmaatschappij (inmiddels Ymere). Ik startte daar als senior communicatieadviseur in augustus 2006 op de corporate communicatieafdeling in Hoofddorp. Ik had verschillende in- en externe communicatieprojecten in mijn portefeuille, waaronder een herstructureringsproject in Haarlem. Mijn verantwoordelijkheid was de bewonerscommunicatie. Er was veel weerstand bij de bewoners; Woonmaatschappij stond op dat moment niet zo goed te boek en we moesten van ver komen…

Bewonerscommunicatie is essentieel

Toen het einde van mijn opdracht in zicht kwam, in februari 2007, zei de procesmanager: “We hebben net vertrouwen opgebouwd met de bewonerscommissie. De bewonerscommunicatie is essentieel en ik wil graag dat jij aan tafel blijft”. Zo kwam het dat ik onderdeel bleef uitmaken van het projectteam verantwoordelijk voor de herstructurering van dit deel van de Leidsebuurt. En dat is zo gebleven tot de oplevering van de nieuwe woningen aan de bewoners in juli 2012. Nu achteraf kan ik zien hoe leerzaam en waardevol het is geweest dat ik van begin tot eind aangesloten ben geweest en alle projectfasen richting de bewoners, omwonenden, media en gemeente communicatief heb kunnen ondersteunen.

Bijzondere samenwerking

Het complex 108 bestond uit 47 eengezinswoningen in de Oost Indiëstraat, Westerstraat, Van Loostraat en Gasthuislaan. In samenspraak met de huurders is ervoor gekozen om deze woningen te slopen en te vervangen door 41 woningen.

Er was sprake van een zware bouwtechnische ingreep met grote gevolgen voor de bewoners. Zij moeten immers tijdens de werkzaamheden hun huis verlaten. Naast de praktische kant is er ook een emotionele: sommige gezinnen wonen al generaties lang in hun woning. Dan zijn zulke beslissingen niet eenvoudig te nemen. Een ingrijpende gebeurtenis, niet alleen voor de huurders, maar ook voor de omwonenden.

Er ontstond een bijzondere samenwerking met de bewonerscommissie waar Ymere trots op was. We vormden een hecht projectteam dat zorg droeg voor de voortgang van de planning en de communicatie naar en met de huurders. Vanaf de start van het project was het doel gezamenlijke overeenstemming over de toekomst van de woningen. Er is niet alleen een sloop- en nieuwbouwplan, maar op verzoek van de bewoners, ook een renovatievariant verder uitgewerkt. Het woningprogramma en het ontwerp van de nieuwbouw is vervolgens in overleg met de bewoners opgesteld. Bijna de helft van de oorspronkelijk bewoners zijn teruggekeerd naar een nieuwbouwwoning.

 

 

Reacties zijn gesloten.